panama2017.reismee.nl

de eerste dagen / the first days

Maandag 17 april zijn we rond halfzeven klaarwakker. We gaan beneden ontbijten en dat is nodig ook, want we lopen allebei te knorren. Komt door het tijdverschil en de rare etenstijden gisteren en nu. We hangen nog wat rond en checken daarna uit om met de shuttle te worden afgezet bij terminal 2 van JFK. Inchecken is zo gebeurd en dan security. Er wordt teen ons gezegd dat we de schoenen kunnen aanhouden en Jan’s broekriem hoeft ook niet af. Maar twee anderen zijn het daar niet mee eens, dus alsnog schoenen uit (“jullie zijn nog geen 75”, zeggen ze) en Jan met de broek op de knieën door de scan. Mooi apparaat, maar er wordt alsnog bij iedereen stevig gefouilleerd. Goed hoor, “better safe than sorry”. We kunnen ook hier de Skylounge in. Lekker soepje en knabbels plus humus en kipsalade als lunch. Daarna naar gate 67. Maar terwijl Jan op jacht is naar Bandaids en boeken, wordt de gate gewijzigd naar 61. Dus sjokken we daarheen, plassen bij gate 62 en als we net weer zitten weer een gate-verandering, nu naar 64. Je blijft wel in vorm zo!

De vlucht DL2853 vertrekt iets te laat rond 16:00 van de gate. De A320 zit bomvol! De vlucht gaat vlot en langs de Amerikaanse oostkust naar het zuiden. We landen om 18:40 op Fort Lauderdale International Airport. Gelukkig dit keer niet zo’n enorme lange loop naar de bagagebanden. De koffers komen snel en we hebben ook vlot een taxi (20 dollar). Zo zijn we drie kwartier na landing al op kamer 1060 bij de toren van Hyatt Regency Pier Sixty-Six. Fantastisch uitzicht op de kust. We drinken een borrel, bestellen via roomservice rond halfnegen nog een hapje en liggen rond elf uur op bed.

Dinsdag 18 april stralend weer met wolken, beetje winderig, maar het is een graadje of 20, dus niks te mopperen. We ontbijten in een gezellige lichte ruimte en gaan dan even boven kijken (verdieping 17). Dat heet Top of the Pier en is een soort feestzaal. Ze zijn er bezig grote tafels te dekken, maar we mogen even van het uitzicht genieten. Daarna gaat Jan lopen naar Walgreens aan de andere kant van de brug. We lezen jullie reacties met veel plezier. Zwager Cees succes in Agadir met de halve marathon. We teuten een beetje rond en tegen zessen gaan we naar de lounge om op Bob en Joyce te wachten. Die worden gebracht door vrienden die hier wonen en met z’n zessen drinken we wat. Grappig om linkse en rechtse mensen over van alles te horen communiceren behalve over politiek. Jo en z’n kleine wonderlijke vrouwtje vertrekken en wij bestellen met z’n vieren iets te eten. Het is gezellig. Gek idee dat zij morgen ongeveer gelijk met ons vertrekken met de Royal Princess voor een trans-Atlantische oversteek.

Woensdagmorgen 19 april gaan we eerst ontbijten en daarna rustig pakken. Jan loopt de brug nog een stukje op om de beide Princess-schepen en de Zuiderdam van HAL te fotograferen. Om een uur of elf stappen we met een aantal anderen in de cruise-shuttle. We zetten bij alle drie de schepen mensen af en kunnen vlot inchecken. Aan boord gaan kost wat meer moeite, maar rond halfeen zijn we in onze hun Aloha 516. Een van de koffers heeft het van ons gewonnen. Als we na de lunch terugkomen is de tweede er ook. We hebben de security drill in de art galery en dat gaat redelijk vlot. Het is 16:45 als we varen. We drinken een borrel en gaan rond zeven uur eten in de Bordeaux dining room. We delen een tafel met een stel uit Southern California. We liggen tamelijk vroeg op bed.

Donderdag 20 april is een zeedag en na het ontbijt lezen we op het balkon en we sluiten de PC aan. We halen op dek 15 een broodje en gaan verder met lezen. We zien in de verte een vuurtoren op een van de Bahamas die we op een eerdere cruise ook al gezie hebben. Mijn keelpijn zakt af, bij Jan begint het. Het loopt wel met een sisser af, want ik hoeft niet zo veel te hoesten. Het is de eerst van vijf “formal” avonden en we hebben thuis al besloten dat we die avonden aan ons voorbij laten gaan, Velen met ons trouwens, want bij Horizon Court, waar we een prima maaltijd krijgen, is het druk. We zitten dwars van Cuba als we gaan slapen.

Vrijdag 21 is het alweer 25-29 graden, licht bewolkt en de golven zijn zoals ze dat noemen moderate (1,25 – 2,5 m) en het zeewater is 28 graden. Ik doe de was. En het meest spannende is dat we Carnival Conquest tegenkomen. We genieten rustig van het weer en de rust.

Monday April 17th, we wake up with a noise making stomach which is because of the time difference and thein de guest laundry funny moments we have eaten yesterday. So, first things first, BREAKFAST. Then just hanging around until checkout and the transfer by shuttle to JFK terminal 2 for out Delta flight 2853 to Fort Lauderdale. We have lunch in the Delta Skylounge and continue to the gate. We experience two gate changes and finally end up at the one next to the first one. The flight leave about 10 minutes late around 4 pm. We fly along the east coast of the US and land on Fort Lauderdale International about 6:40 pm. Not such a long walk, quick with luggage and a taxi and 45 minutes after landing, we are in room 1060 in the tower of Hyatt Regency Pier Sixty-Six. Stunning views of the coast while it is getting dark! After drinks and a room service snack we settle for bed around 11 pm.

Tuesday the 18th is sunny with clouds and a little windy. We have a nice breakfast and go to Top of the Pier for the panoramic view. Jan goes for his walk across the bridge to Walgreens. We see that our brother in law is going to Agadir to run the half marathon and the calendar shows that it is Dawn birthday on Friday. We have a day at leisure before we go to the lounge to meet Bob and Joyce. They were driven here by friends that live nearby. They stay for drinks and leave when we order a meal. It is a funny coincidence that both Bob and Joyce and we are leaving on a Princess cruise tomorrow. They sail Royal Princess trans-Atlantic. It is nice to see them again for the 5th time since 2009’s Alaska land tour and cruise.

Wednesday April 19th after breakfast we start packing again. Around eleven we have the shuttle to the cruise port. Three ships in the harbour today, besides outs Island Princess, Royal Princess also HAL Zuiderdam is there. We are checked in quickly ad can board right away, although the line is rather long. One of our two bags has made is faster than we have. We have lunch and start unpacking, as the other bag had also arrived. The safety drill is at 3:15 pm in the art gallery. We sail away at 16:45. We have dinner in Bordeaux dining room and share a table with a couple from southern California. We go to bed rather early.

Thursday the 20th after breakfast we read on the balcony and spot a lighthouse in the distance (on one of the Bahamas). It is a formal night and we did not bring any fancy clothing, so we go up to Horizon Court where we have a very nice meal.

Friday April 21st is another glorius day, some clouds 27-29 C, sea water 28 C and waves moderate. The most exiting thing is that we pass Carinval Conquest, going in the opposite direction.

Ina

Vandaag voor het eerst bericht van u gehad.... 21/4 mooie plaatjes al! En wat een heerlijke temp. daar. ... wij moeten het hier doen met een graadje of 8-10.... en dat blijft volgende week ook nog zo, zeer wisselvallig... geniet van uw vakantie, en van het mooie weer natuurlijk!! Groetjes Ina

De westerbeekjes

Heerlijk om jullie reis weer mee te beleven. Zout water gorgelen helpt tegen keelpijn! Veel plezier verder!

Cora

Lekker op de boot alles goed gegaan begrijp ik...mooi.
Wij gaan morgen richting PR en zondag op de Jewel have fun in the sun ????

Hetty

Alie, wat schrijf jij toch gezellig! En zo beeldend dat je het gevoel krijgt naast jullie mee te lopen. Lieve groet

Klaas en Joke .

Geweldig om via jullie prachtige verhalen mee te genieten met jullie reis ! Heel veel plezier verder !!

Roel en Riekje

Hoop dat de keelpijn bij Jan niet doorzet. Kennen ze daar wel dropjes. We zijn benieuwd naar het volgende verhaal.

Dini en Gerard

Hoi Alie en Jan, erg leuk om het te lezen zoals jij dat schrijft we genieten van je verhalen groetjes
en veel plezier.

marjoleine beers

jullie zijn al een heel eind op weg, nu dan een reactie van mij. Net een bar koude Koningsdag achter de rug, maar wel 5 dikke boeken gescoord voor € 5,00. kijk dan laten wij die weer achter bij een camping of zo. Van 9 tot en met 18 april met de VW door Jutland Denemarken getrokken. Puur blauwe luchten, ongeveer 4 - 7 graden en een windkracht 5-6 - alsof we in een Blast Chiller liepen. Maar droog en een warm busje en heel veel warme kleding aan: kun je er wel tegen en als je dan bedenkt dat je op wintersport bent, is het super gaaf.
2700 km gereden en heel veel gezien, gewandeld, gekke camperplekken bij een boer of huis of sportveld of haven Ook een paar echte campings aangedaan. Alles bij elkaar 10 dagen op 10 plekken gestaan. Super.
Sinds thuiskomst weer gezellig druk - laatste afhandelingen na overlijden van mijn moeder, veel mails van het werk en voor je het weet, ben je weer hele dagen aan de slag. Het is genieten bij jullie aan boord zo te lezen - vanaf nu ga ik weer trouw inloggen.
onze foto's van Denemarken zijn binnen: mooi - dan beleef je het weer opnieuw.
geniet ze aan de andere kant van de wereld - wij verwachten morgen zondag wat warmer weer, dus ik ben er klaar voor: met een wijntje en een van de nieuwe boeken op het balkon.
veel groeten van Jan en mij, xxx