panama2017.reismee.nl

Los Angeles, San Francisco en / and storm

Het is als we aan de kade in Los Angeles wakker worden een graad op 16-17 op 4 mei. Nij het ontbijt veel handbagage van vertrekkers en ander schoeisel en andere kleding dan tijdens de cruise. Het gedoe met de koffers op de kade is leuk om te zien. De mensen aan boord leveren op zo’n wisseldag echt een topprestatie. De leukste koffer die we zagen had een label met “TOO HEAVY TO STEEL”. Uiteindelijk gaan we rond 9:45 ook van boord en we krijgen opnieuw aan stempel in het paspoort. De shuttlebus is al ver vol, maar we kunnen er nog bij. We rijden over de hoge Vincent Thomas Bridge naar Long Beach. Wat een enorme containerhaven is dit! We worden naar de Pike Outlet gebracht, een shopping mall met vooral kleding, maar ook wat restaurantjes en een Starbucks. Jan probeert bij het strand te komen, maar dat is een giftig eind lopen, dus die komt ook een milkshake halen. De temperatuur is ondertussen namelijk opgelopen naar 23-24 graden. Starbucks zit vol met “bootvluchtelingen” en iedereen loopt te mopperen (geen grocery store, geen bookshop etc.). Omdat we begrepen hadden (allemaal) dat er vanaf 12 uur elk kwartier een bus terug zou rijden en in de bus te horen kregen dat er om 12 een een bus is en dan pas weer om 1:30 staat de bushalte al snel vol. We komen in de 2e bus terug terecht die vijf minuten na de eerste komt. Er wordt veel gelachen om deze aanbieding van Princess en er is een voorstel voor een petitie om een extra vergoeding voor de eindplek van de shuttle en de frequentie van de bus terug. Kortom, het was een avontuur en we zijn in Long Beach geweest, hebben de oude Queen Mary in een flits gezien en de ochtend is om.

Aan boord komen is een makkie met ons Transit-kaartje. De Chaos is er groot, veel nieuwelingen zijn compleet de weg kwijt en de lunch is een avontuur. We vermaken ons op de gebruikelijke manier met een boek. De safety drill mogen we overslaan en we houden het laden van de laatste koffers in de gaten en zien tot bijna 16:00 mensen aan boord komen. Toch lukt het om rond 16:15 los van de wal te komen (het is de plek die herkenbaar is in de ouderwetse Tv-serie Dreamboat), te draaien en langs de Norwegian Pearl (die zal er niet zijn) en het (museum)Battle Ship IOWA richting zee te varen. We genieten van dat stuk. De borrel kan nog buiten, maar het wordt als we langs Catalina varen al snel frisser. Norwegian Pearl komt voorbijvaren.

Vrijdag 5 mei is het maar 11,5 graden en de luchtvochtigheid is 100% (het regent niet). Mensen gekeken bij het ontbijt en de dagsudoku opgelost. Onze kapitein roept om dat we harde wind en hoge golven gaan krijgen vanavond en dat we de leuningen goed moeten vasthouden en de open dekken moeten vermijden. In het Atrium is het net een dierentuin, heel druk en rommelig. Begin van de middag windkracht 8 en golven moderate (tot 2,5 m). Cinco de Mayo wordt gevierd, een Mexicaanse feestdag; van 5 mei heeft nog niemand gehoord.

Dank weer voor de reacties. We zien het pakje tegemoet Harry en Janny. En Johan, dat kunstje met persoonlijke adressering gebruikte ik 15 jaar geleden al bij de NSVV voor de nieuwsbrief en dat hebben ze nu bij reismee ook door. Helaas wil het nog steeds niet lukken om mijn verhalen ergens anders vandaan te laten komen dan uit IJlst (we verklappen niet hoe en waar we de foto’s maken ????). Cora, we hebben ook flippers gezien hoor! Joy congratulations on your new great granddaughter. Sissel, heerlijke worteltjestaart!

De avond is bar en boos met wild kolkende zee en windkracht 10 (misschien nog hoger, maar toen sliepen we) en de zee was “rough” tot “very rough” (golven 4 – 6 meter). Geen last van gehad gelukkig. We werden rond 5 uur wakker van licht door het gordijn. Dat was een vrachtschip wat ons tegemoet kwam. Tegelijktijdig zagen we een vuurtoren knipogen en de Golden Gate Bridge. Mooi binnenvaren. We lagen al dik voor zevenen aan wal bij pier 27.

Na het ontbijt een uitgebreid rondje hop-on-hop-off, ook over de Golden Gate Bridge (frisjes, maar zonnig). Temperatuur 12 graden. We zien veel punten die we kennen van vorige bezoeken aan deze Amerikaanse stad zoals hotels waar we logeerden, het gebouw met de lift van Towering Inferno, Chinatown, Little Italy, Union Square met het hotel van de Tv-serie Hotel waar ooit de Verenigde Naties zijn opgericht (we waren er in 1987) en kleurrijke huizen. Rond halfeen zijn we terug, lunchtijd dus. De Crystal Serenity ligt naast ons aan pier 35 en wordt om 15:00 afgelost door EUROPA van HAPAG Lloyd. Er komt mist binnendrijven. We blijven hier tot 23:00 uur.

In de nacht naar 7 mei windkracht 10, af en toe 11, temperatuur ongeveer 10 graden en de zee is very rough. We slapen er goed op. Zondagmorgen roept de kapitein om dat het weer een groot deel van de dag zo blijft en dat het pas tegen het eind van de middag wat rustiger wordt Goed vasthouden dus. We lezen verder.

Arriving in Los Angeles on May 4th temperature was 16 – 17 C, later in the day a sunny 23 – 24.All the people leaving the ship were dressed differently and carrying bags and sacks. Our adventure to Long Beach was funny. We first cleared immigration and then got on the shuttle bus. There we were told that here would only be two busses back, one or two at noon and another one at 1:30 pm (the information had stated one bus every 15 minutes). We were dropped at Pike Outlet a shopping mall for mainly clothing. Jan tried to reach the beach, but that was a very long walk, so he returned rather soon and found me at Starbucks. He wanted a milkshake too! The line at the bus stop was long at noon and everybody was complaining about the offer for this day. We were laughing about it with several others. The offer was too good to be true! Well, we have been to Long Beach and crossed Vincent Thomas Bridge. The last passengers came on board around 4 pm, after the safety drill (we didn’t need to attend) and when the last luggage had also boarded we left the Dreamboat terminal, passed Norwegian Pearl (also there) ad Battle ship IOWA towards see. We had our drinks outside whilst passing Catalina Island and there was the Pearl again, faster then our ship.

Friday May 5th, it is only 11,6 C and humidity is 100% (it is not raining though). Captain tells us that the wind will be very strong this afternoon and tonight and that we must hold on to the hand rails and not go on the open decks. Downstairs in the Atrium it is like a zoo, everybody walks around, some dressed for winter, others in their Sunday best and all talking very loud; it like a zoo. Beginning of the afternoon the waves are moderate and windforce 8 (gale). Not too bad. Cinco de Mayo is celebrated, a Mexican holiday and tonight is formal.

Joy, congratulations on the birth of your (3rd?) great granddaughter. And we indeed enjoyed all the locks!

During the evening and night, the wind is very strong (force 10 and up, and the waves go from rough to very rough. It does not really bother us. Around 5 am we wake up because there is a light visible (freighter in opposite direction). At the same moment, we notice a lighthouse and the Golden Gate Bridge right in front of us, Great way to start the day (little early though). We are securely fasted before 7 am on pier 27, After breakfast we do the hop-on-hop-off bus. Lots of points we saw on previous visits to the city like the hotels where we stayed, fisherman’s wharf, Coit Tower, Union Square, the Westin Hotel (where in 1945 the United Nations were formed), and we even cross the Golden Gate Bridge. China Town, Little Italy, and Lombard Street etc. The weather is good, though rather cold (12 C). We enjoy the trip that brings us back to the cruise terminal around 12:30, lunchtime.

At 3 pm the Crystal Serenity at pier 35 leaves and Europa (HAPAG Lloyd) takes its place. We will stay here until 11 pm tonight. A fog comes in from see.

During the early hours of Sunday, May 7th the wind force picks up again to force 10, sometimes 11. Temperature is around 10 C and the sea is very rough. The captain tells us that the weather will stay like this until the end of the afternoon and that we should be careful walking around. So, we read on.